Tmavé Polsko i Dobruška

30. srpna 2017 v 8:03 | Jarka
Pořád jsem ještě ve středě 16.srpna. Po prohlídce zámku v Novém Městě nad Metují mého bratra napadlo, že už je to velmi blízko do Polska do lázeňského města Kudova Zdrój (česky Lázně Chudoba). Se svou ženou tam často jezdívají na trhy. Nám se s manželem na trhy nechtělo, ale nebylo moc hodin a tak jsme se nechali do Polska nalákat. Měli jsme štěstí, trhovci už balili. Nevím, jestli to dělalo to zatažené počasí, ale trhy se mi vůbec nelíbily. Byl to labirint vysokých plechových hal s desítkami kójí plnými hlavně oblečení. No děs-běs.
Lepší to bylo v městečku samotném. Prošli jsme si hezký park.

A přes silnici mě zaujal úžasný dům. Škoda, že nesvítilo sluníčko a fotky jsou tak tmavé. Ten dům byl nádherný.

Byl perfektně zchátralý a obrostlý břečťanem - romantika, jako řemen.

Nezdrželi jsme se dlouho. Na trhu se dá nakupovat za české koruny, ve městě to chce polskou měnu, kterou jsme neměli, tak jsme se vydali zpátky do Česka. Cestou jsme se ještě zastavili v Dobrušce známé to rodné městečko F.L.Heka (předobraz Jiráskova F.L.Věka). Na náměstí mají morový sloup, radnici a také zajímavou mramorovou kouli, která se volně otáčí ve sloupci vody.

K rodnému Hekovu domku, je to z náměstí jen pár kroků.

K domku jsme přišli těsně před pátou hodinou večerní, kdy z něj vycházela poslední skupinka návštěvníků, proto jsem si ho mohla vyfotit jen z venku.

Kolem domu je nová zástavba a také nová dlažba. Je to úhledné a čisté, ale kdyby tam byla jen hliněná cesta vypadalo by to autentičtěji.

A to je ze zatažené výletní středy vše. Na druhý den už zase krásně svítilo slunce a bylo horko až nepříjemné.

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Hanka Hanka | 30. srpna 2017 v 9:33 | Reagovat

Výborný materiál a místo k výletům jak vyšité, jen by to chtělo více času. Mě zaujal spíš ten rodný domek, kdysi jsem ho navštívila, když to dláždění bylo staré. Přečetla jsem totiž celého F. L. Věka, je to sice 5 dílů, ale příběh Františka Heka se mi opravdu líbil. Proto jsem chtěla vidět Dobrušku i ten domek. Na pohled to nové dláždění k domku nesedí, ale asi město dostalo peníze a asi i lidem to lépe vyhovuje, než jít po prašné cestě. Mě by dost mrzelo stát u domku a nejít dovnitř. ... Jinak Kudowa Zdrój je pěkné lázeňské město, zatím jsem tam nebyla, ale viděla jsem spoustu videí na netu. A na trhu? Poláci jsou pružní a dají tam to, co český zákazník požaduje, takže toho oblečení bývá všude nejvíc, také potraviny nebo drogerie. :-)  :D

2 MirekC MirekC | Web | 30. srpna 2017 v 10:15 | Reagovat

Stejnou otáčející se kouli mají i na náměstí v Bruntálu. O_O

3 Intuice Intuice | E-mail | Web | 30. srpna 2017 v 16:03 | Reagovat

Jaruško, vidím, že máš opravdu velký odpor k davům lidí a že sis oddychla, když v Polsku na trhu už nebyli. Starý dům je velmi zajímavý. Líbí se mi obrost břečťanem. Dlažba u domku je zajímavá, ale nečekala bych ji tam. :-)

4 Čerf Čerf | E-mail | Web | 30. srpna 2017 v 16:56 | Reagovat

Moc pěkný romantický dům. A ty hudební nástroje v parku byly aspoň částečně funkční?

5 Iris Iris | E-mail | Web | 30. srpna 2017 v 18:16 | Reagovat

Škoda, že okolo toho domu to neupravili ve starém stylu, líbilo by se mi to víc :-)
Ale jinak je tam moc hezky.

6 děda tik tak děda tik tak | Web | 30. srpna 2017 v 19:20 | Reagovat

Kudowa zdroj jako městečko je hezké a často tam jezdíme. Tržnice je věc, která je otázkou využití a vím,že tam jezdí za nákupy z celé republiky. Jinak nedaleko je Hejšovina, která poskytne nádherné vyhlídky. Dobruška má zřejmě snahu památky udržovat i pro další generace. Slouží pro návštěvy, které se nemusí brodit blátem. Podobné úpravy jsou i v Hronově u domku A. Jiráska, nebo v Miletíně u domku K.J.Erbena. :-)

7 Jarka Jarka | Web | 30. srpna 2017 v 19:41 | Reagovat

Také mě mrzelo, že jsme neviděla domeček i uvnitř. Nakukovali jsme skrz okenní tabule a viděli jsme, že je tam spousta pěkných starých věcí a od vstupních dveří napravo i dobový krámek...

[2]: Je to zajímavé vidět, jak se tak těžká koule volně otáčí na vodě, něco takového jsem viděla poprvé. 8-O  :-)

[3]: Ty davy bych přežila, ale někde jinde. Nejsem nakupovací a představa, že bych trávila hodinu či dvě mezi trhovci mě dost děsila. :D

[4]: Nebyly funkční vůbec, ale jako objekt k vzájemnému vyfocení se u hudebního nástroje, sloužily skvěle. :-D

[5]: Taky si myslím, že stačilo použít jinou dlažbu a mohlo to vypadat lépe. Třeba ta dlažba za čas sejde a pak to bude OK. :-)

[6]: Zdá se Míro, že to tady dobře znáš. ;-)

8 děda tik tak děda tik tak | Web | 30. srpna 2017 v 21:44 | Reagovat

[7]:Zmnám Jarko, protože broumovsko je moje působiště :-) a všechna místa o kterých tu píšeš mám projeté. :-)

9 vik vik | E-mail | Web | 31. srpna 2017 v 20:43 | Reagovat

No jo, ta dlážděná cesta mi k domku F. L. Heka vůbec nepasuje. Je to jak pěst na oko. Ale co se dá dělat, turisti by si mohli zašpinit botky, kdyby tam byla jen polňačka :-?

10 Jarka Jarka | Web | 1. září 2017 v 8:45 | Reagovat

[8]: Míro, je to jasné, ale to bych musela lépe znát zeměpis, aby mi došlo, že jsme ve tvém rajonu. [:tired:]  :D

[9]: Vidím, že můj pohled na zánovní dlažbu není osamocený. Sna pomůže zub času... ;-)

11 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 1. září 2017 v 18:45 | Reagovat

Jaruško, moc hezký výlet jste si udělali. V Dobrušce jsem také byla, co naděláme, občas se architekti seknou ;-)

12 Marie Marie | E-mail | Web | 5. září 2017 v 18:29 | Reagovat

Kudova Zdroj jsou překrásné lázně. Jsem ráda, že jsem také měla tu čest, když jsme byli v Náchodě. Jeli jsme tam z Náchodu autobusem, normální běžnou linkou. Hodně lidí z okolí tam jezdí nakupovat. My jsme si koupili výbornou zmrzlinu obešli jsme lázně až ke krásnému jezeru s vodotryskem a pak dál do jedné vesničky a lesem zpět do parku a k lázním. Proti té kráse polských lázní úplně kontrastují bývalé lázně Běloves. naprosto opuštěné, zanedbané budovy, zarostlé náletovým křovím. Ale někde jsem četla, že se možná lázně obnoví. V Dobrušce jsem nebyla, ale také bych se tam ráda podívala. F.L.Věka jsem nejen přečetla, ale viděla i filmový seriál s Brzobohatým. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.