Květen 2013

Prácheňské muzeum

30. května 2013 v 8:31
Tu sobotu, kdy jsme byli na výletě v Písku, jsme měli nejen štěstí na krásné počasí, ale taky to byl den, kdy byl volný vstup do muzejí. Jistě tušíte, že jsme chytili příležitost za pačesy a jedno muzeum jsme navštívili.
Bylo to Prácheňské muzeum, které sídlí v budově gotického hradu a to od roku 1902. Na nádvoří stojí krásná fontána.

Hned, jak jsme vyšli schodiště do prvního patra, kde začínala expozice, nás upoutal vchod do nádherného raně gotického sálu. Vešlo se tímto vchodem, vzůru po 2-3 schůdcích.

Dalo se projít na dřevem obložený ochoz, který je vidět na prvním snímku za studní.

Toto je pohled z okna, na nádvoří.

A teď využiju toho, že jsem se naučila dělat koláže a vezmu muzeum letem-světem. Expozice začíná pravěkem a dobou slovanskou a končí v době nedávno minulé.

Když už jsme celí znavení a plní zážitků mířili z muzea ven, všimli jsme si ještě expozice Písecký venkov.

Ale pořád to nebylo všechno, protože je v muzeu ještě expozice živých ryb. Jenže na to už jsme vážně neměli a i vnuk Honzík, vášnivý to rybář, zavelel odchod.
Tím ovšem náš výlet nekončil, protože jsme ještě chtěli vidět tvrze v Kestřanech. A taky, viděli.Mrkající

Z náměstí, na náměstí

29. května 2013 v 7:58
Možná už začínáte mít města Písku trochu nad hlavu, ale snímky mám ještě na jeden článek.
Zdaleka jsme neprošli město celé, udělali jsme jen malý okruh kolem hradeb přes Malé a Velké náměstí, zpátky k nábřeží a Kamennému mostu. Jen těch fotek jsem nacvakala nějak příliš, tak to se mnou ještě chvilku vydržte.
Tady jsme na Malém náměstí, jehož středem je morové sousoší. Červená budova v pozadí, je knihovna.

Hned pod Malým náměstím, je to Velké. Tyto barokní domy, už patří k Velkému.

Na širším záběru je vidět kostel Povýšení svatého Kříže.

Na Velkém náměstí stojí žlutobílá budova barokní radnice, postavené v letech 1740-65.

V té budově je průjezd.

A tím průjezdem se dostaneme na hradní nádvoří se vstupem do muzea. Výlet jsme měli nechtěně, ale skvěle načasovaný. Tu sobotu byl totiž volný vstup do všech muzeí, takže je vám asi jasné, kam se podíváme příště.

Vzhůru k městu

28. května 2013 v 8:06 | Jarka
Naše procházka Pískem pokračovala mírným stoupáním od Otavy, kolem hradeb, směrem k městu.
Dělali jsme vlastně takové širší kolečko, okolo Královského hradu. Na dobovém obrázku, mu to moc sluší. Byl vybudovaný ve třetí čtvrtině 13.století a byl častým místem pobytu českého krále Přemysla Otakara II., pobíval tu i Karel IV. a pak i jeho syn Václav IV. Hrad má dlouhou a zajímavou historii, nebudu ji sem opisovat, každý ví, kde si informace najít.

Pořád jdeme kolem hradeb.

V jednom místě, si Maruška všimla branky a protože byla otevřená, vstoupili jsme do prostoru mezi hradbami. Uvítala nás studně a kluci (vnuk, manžel a v jeho zákrytu syn) ji museli prozkoumat.

A teď se musím pochlubit, svými prvními kolážemi. Mladší syn totiž od kamaráda, přinesl na "flešce" program na úpravu fotek (Fotor), nahrál nám ho do počítače a já zajásala, protože vám můžu ukázat víc fotek najednou a nemusím mít výčitky, že jsou mé články příliš dlouhé.

Pohled zdola. Na baště vlaje vlajka Písku.

A ještě jiné záběry.

Tady už vidíme kostel Narození Panny Marie, z poloviny 13.století. Musím podotknout, že mě Písek mile překvapil svou úhledností, pečlivě upravenou zelení a čistotou.

A ještě kostel. Vyfotila jsem ho snad 100x.

A přece jen už tento článek ukončím a dál půjdeme zase příště.

Po nábřeží k elektrárně

27. května 2013 v 8:08 | Jarka
Dnes se pohneme od píseckého kamenného mostu, o kousek dál.
Šli jsme po nábřeží Otavy a nemuseli jsme udělat mnoho kroků, abychom se dostali k budově elektrárny. Stojí před ní další socha z písku, která právě s tou vodní elektrárnou souvisí.

Na budově jsem si vyfotila erb.

Náhon k elektrárně.

Z druhé strany domu, je vchod do muzea.

Do toho muzea jsme nešli, jen jsem si stoupla mezi dveře a vyfotila vstupní prostor. Bylo tam málo světla a snímek podle toho vypadá, ale možná si všimnete pana Křižíka, stojího nahoře na ochozu.

Touto uličkou pod hradbami jsme přišli, ale naše kroky směřovaly opačným směrem. Kam jsme došli, ukážu příště.

Kamenný most a nábřeží

25. května 2013 v 8:03 | Jarka
Ještě jedním článkem z Písku, zůstanu u řeky Otavy a kamenného mostu.
Ten most je moc krásný. Ve Wikipedii jsem se dočetla, že je to nejstarší dochovaný most v Čechách. Je postaven v gotickém slohu a na něm jsou barokní sochy a kříž. Vybudovaný byl asi ve 3.čtvrtině 13.století, během vlády Přemysla Otakara II.

Janu Nepomuckému, dal někdo červenou šerpu.

Toto je Kalvárie a pod ní syn a vnuk (ne, ti kamenní, ale až na druhé fotce).

Z druhé strany, já a manžel.

Na mostě vládl čilý ruch. Skoro, jak na tom pražském.

A ještě most z druhé strany.

Za mostem je vidět Královský hrad, na řece se závodí na dračí lodi.

A tím se s přáním hezkého víkedu, prozatím, loučím.

Písecké Cipískoviště

24. května 2013 v 8:03 | Jarka
Minulý týden jsme nebyli jen v okolí Týna nad Vltavou, ale dovolenou našich mladých jsme zakončili sobotním výletem do Písku. Už pár let se tam na nábřeží řeky Otavy staví sochy z písku a my jsme je konečně viděli na vlastní oči. Protože mám hodně snímků, skočím do nich rovnou po hlavě a nebudu článek natahovat zbytečnými písmenky.
Toto je pohled z protějšího břehu.

A teď už k jednotlivým pískovým sochám. Kažkou mám vyfocenou 2x. První snímek je z mírného nadhledu, ale zezadu (to jsme šli po jakémsi ochozu, či mezipatře, je vidět na celkové fotce) a druhý je zepředu. První byl český lev.

Pak socha na téma - rybářství.

Následoval Přemysl Otakar II. na koni.

Tato socha představuje Václava I. na trůnu.

Bylo zde i sousoší - husitský Písek.

A jako poslední, stála na nábřeží socha Martina de Hoeffa-Huerta.

Pro dnešek je to vše, ale s Pískem, zdaleka ještě nekončíme.

Zblízka i z dálky

23. května 2013 v 9:05 | Jarka
To jsem si dnes vymyslela nadpis! Musela jsem si na netu najít pravidla českého pravopisu a tam jsem se dozvěděla, že se může psát jak "zblízka", tak "z blízka" a obojí je dobře.
Ještě se vrátím k našemu výletu, který se točil okolo Týna na Vltavou a to doslova. Kolem chladicích věží temelínské elektrárny jsme jeli snad 5x a mě to nedalo a vyfotila jsem si je přímo z auta.
Ten den, byla obloha plná beránků, které na fotkách vypadají zajímavě a syn vtipně poznamenal, že si je v našem kraji, vyrábíme sami.

Toto je záběr na věže od tvrze Býšov.

A aby to nebylo jen o chladicích věžích stejně, jako kolem nich, jsme stále jezdili okolo těchto Božích muk.

I od nich bylo na Temelín vidět.

Ale nejen na Temelín, ale i na krásnou jihočeskou krajinu.

Za hřbitovní zdí

22. května 2013 v 8:28 | Jarka
V Kolodějích nad Lužnicí, nemají jen zámek Mitrowicz, ale při výjezdu z obce, se nachází i židovský hřbitov. Měla to být naše poslední zastávka před zpáteční cestou domů, jenže jsme se přepočítali, hřbitov byl zamčený.

Tuto informaci, jsme měli znát ještě v Kolodějích, zpátky už se nám nechtělo, měli jsme toho za celý den už docela dost.

Jestli si pamatujete, tak náš výlet začal na náměstí v Týně nad Vltavou a jeho muzeu. Vyfotila jsem si tam jednu vitrínu s židovskou náboženskou tématikou.

U hřbitovní brány byla tato informační tabule.

A teď už tedy aspoň pár snímků přes zeď.

Výlet ještě nekončí

21. května 2013 v 8:08 | Jarka
Ze hřbitova v Albrechticích jsme jeli do obce Koloděje nad Lužnicí, kde jsme udělali ještě jednu zastávku, aby jsme se podívali na zdejší zámek.
Ten zámek byl roku 1740 přestavěný z tvrze z 16.století a jeho historie je spjata s rodem Mitrowiczů. V současné době, zámek prochází rozsáhlou rekonstrukcí a pokud o něm chcete vědět víc, podívejte se třeba na tuto stránku.
Napřed jsme mysleli, že se k zámku nedostanem, protože se tam pohybovali dělníci, ale protože byli hodní a majitel zrovna v Praze, tak se nám to nakonec podařilo.
Toto je předpokládám okno kaple sv.Anny.

Nad jedním vstupem do zámecké budovy, jsem si vyfotila erb.

Pak si nás všiml další pán, který nám ale taky dovolil zámek obejít a vyfotit. Já a syn jsme vyrazili s foťáky, zatímco Maruška a manžel mluvili s oním pánem. Pak mi řekli, že to byl kastelán toho zámku. Třeba Maruška, na svém blogu prozradí o čem si povídali.

Kastelán nás zval na víkendovou Mariánskou pouť, kdy je jedinkrát v roce zámek přístupný pro veřejnost. Úplně hotová rekonstrukce prý bude tak za 3 roky a pak bude možnost i prohlídky.
Zámek je už teď moc hezký, ale líbil se mi i tento roubený dům hned přes silnici. Neodolala jsem a taky si ho vyfotila.

Už jste to viděli?

20. května 2013 v 7:47 | Jarka
Od býšovské tvrze jsme popojeli k nedalekým Albrechticím, kde mají unikátní hřbitov. Nevím jak vy, ale já jsem něco takového ještě neviděla.
Tady už přícházíme a vidíme kostel sv.Petra a Pavla, z druhé poloviny 12.století. Zrovna před ním stojí traktor s vlekem, protože jsme se trefili do dne, kdy se na hřbitově sekala tráva.

A tady už stojíme mezi brankou a dívám se vlevo, vpravo a všude je to neuvěřitelně krásné.

Hřbitovní zeď je totiž tvořena kapličkami s malbami a veršíky z 19.století.

Nakoukli jsme i do kostela a je stejně krásný, taky jsou v něm freskové obrazy, ale byla v něm cedule se zákazem focení.

Fresky prochází rekonstrukcí. Jedna polovina hřbitovní zdi už byla hotová, ve druhé bylo pár výklenků prázných. Tam se bude podle dobových fotografií malba teprve doplňovat.

Některé veršíky pod obrazy byly i úsměvné. Tento jsem si musela vyfotit. První část je špatně čitelná, ale druhá sloka stojí za přečtení, vložila jsem ji samostatně.