Srpen 2011

Židovský hřbitov Pacov

31. srpna 2011 v 7:38 | Jarka
V Pacově mají židovský hřbitov v těsné blízkosti okraje města, je to netradiční umístění, zatím všechny, které jsem viděla byly uprostřed zeleně, za humny.
Ten hřbitov není volně přístupný, musíte mít klíč, což jsme předem nevěděli. O to zajímavější bylo, že jsme se nemuseli vracet od zamčených vrat a klíč už jsme měli sebou.
Napřed jsme totiž zaparkovali auto ve městě a šli se podívat na náměstí, když si cestou Maruška všimla knihkupectví. S Mikym se rozhodli, že si v něm koupí turistickou mapu a při té příležitosti se zeptali, kde máme hřbitov hledat. Nejenom, že dostali radu, ale i klíč od hřbitova!! Tomu říkám "náhoda"!
To je on. Ten klíč. Byl pořádně velký.

Počátkem 90.let 20.století, byl prý hřbitov zarostlý, ohradní zeď poškozená, spodní část hřbitova podmáčená a většina náhrobků povalená. Od roku 1999 do 2002 se hřbitov postupně opravoval a dnes vypadá takto.

Když jsme opustili hřbitov a šli k zaparkovanému autu, jel po silnici koňský povoz. Pro mě, městského člověka, dost velká atrakce. Musela jsem si ty koně vyfotit a ani mi nevadilo, že se za jeho nákladem táhl nepěkný odér.

Pacov

30. srpna 2011 v 7:36 | Jarka
Z hradu Kámen, jsme se rozjeli do nedalekého města Pacova.
Zašli jsme se podívat na pacovské náměstí, kde jsem si koupila malý batůžek na záda. Žádný na to naše výletování nemáme a když si dám sváču a pití do kabelky na rameno, za chvíli mě tlačí jako pes. Také jsme zašli na malý židovský hřbitov, který je hned za městem, ale to zas příště.
Historické jádro města je vyhlášeno městskou památkovou zónou a už z dálky, jsou vidět věže hned dvou krásných kostelů. Jeden je gotický a druhý barokní.

První kostel na náměstí Svobody, je děkanský kostel sv.archanděla Michaela, postavený je v gotickém slohu.

Kuk dovnitř.

Na náměstí, je také památník sv.Václava.

Hned za kostelem děkanským, je barokní klášterní kostel sv. Václava. Ten kostel, je součástí zámku. Původně ve 12.-13.století, to byl hrad, v 18.století byl přestavěn na klášter, který zrušil Josef II. a budova se znovu užívala jako zámek.

Kostel se opravuje, ale přesto - kuk, do kostela.

Budova zámku.

Kaple v podhradí

29. srpna 2011 v 7:44 | Jarka
Když nás slečna průvodkyně provázela hradem Kámen, nachala nás nakouknout do místnosti, která sloužila jako kaple.
Tato místnost, byla vybavená věcmi, které jsou přeneseny z kaple s rodinou hrobkou. V podhradí, tu barokní kapli Panny Marie Sedmibolestné, nechal vystavět Jan Kryštov z rodu Malovců, který měl hrad ve vlastnictví od roku 1640. O vlastnictví kaple s hrobkou, se prý už roky dohaduje církev, kraj a stát a kaple si zatím chátrá. Do hradu byly aspoň přeneseny restaurované plastiky "kalvárie" a sv.Prokopa.
Nad vstupem do hradu jsem si vyfotila tyto erby, které se pak opakují i nad vstupem, do kaple.

Toto bylo původně v kapli v podhradí.

A tady už je ona barokní kaple s hrobkou.

Totožné erby, jako nad vstupem do hradu a Panna Marie Sedmibolestná.

Jen pro pány kluky??

28. srpna 2011 v 7:32 | Jarka
Hrad Kámen, je známý svou expozicí jednostopých vozidel.
Přiznám se, že tato část už mě moc nebrala, jelikož těm motorkám vůbec nerozumím. Dočetla jsem se, že má tato výstava připomínat počátky motocyklového sportu na Pacovsku (Pacovský okruh 1906). Jsou tady vystavovány motorky zapůjčené Národním technickým muzeem v Praze, taky závodem Jawa a soukromých majitelů.
Dočetla jsem se, že je zde vystaven i unikát Laurin a Klement z roku 1898. To jsem si ovšem přečetla až doma a vůbec nevím, jestli jsem ho také vyfotila. Jak říkám, motorkám rozumím, jak koza petrželi.
Tož tady je pár těch krasavic. A začínáme kostitřasem. Slečna průvodkyně říkala, že je na něm jízda o h..., ústa.

V hradu Kámen

27. srpna 2011 v 7:26 | Jarka
Včera jsme si oběhli hrad z venku a dnes se trošičku podíváme dovnitř.
Měli jsme moc prima průvodkyni. Byla to studentka historie a bylo to na jejím výkladu znát. Když ji Marušky a Mikyho známý, (se kterým se zde náhodou setkali) pochválil, očividně jí to potěšilo a říkala, že ji historie moc zajímá a že žádný její výklad není úplně stejný. Dokázala odpovědět i na naše všetečné otázky.
Obě jsme s Maruškou fotily i interiéry a průvodkyně si nás buď nevšimla, nebo je to na tomto hradě běžné. Ne všechny fotky se mi povedly. Tady je pár těch, na které se dá koukat.
Tato kamna jsou původní. Průvodkyně nám i řekla kolik váží, ale od návštěvy hradu, už je to delší doba a já to normálně zapomněla. Možná, se to dozvíme na blogu u Marušky http://kamineknaceste.blog.cz ovšem až se ke kamnům dostane, hradem postupuje mnohem pomaleji, než já. Mrkající

Na každý hrad a zámek, patří rytíř v brnění.

Tato korouhev, je zajímavá tím, že erby po obou stranách, jsou vymalované zrcadlově. Malíř je prý maloval podle šablony, kterou si špatně otočil.

Taky jsem si vyfotila ložnici. I ta postel s jedním nočním stolkem, je původní dochovaný nábytek z hradu. Ty postele jsou krátké z toho důvodu, že se dříve spalo v polosedě, neboť se prý lidé báli, že by mohli vleže "usnout navždy".

Tento stůl je z jiné místnosti, už si nepamatuji z jaké.

Na rozloučenou, nám v poslední místnosti zahrála mladá slečna klasiku na kytaru. Měla jsem ji vyfocenou, ale špatně, tak jen váza na závěr.

Hrad Kámen

26. srpna 2011 v 7:37 | Jarka
Nastal čas, abych se vrátila k výletu, který jsem měla rozepsaný před naší dovolenou. Doufám, že si ještě pamatujete, že jsem skončila těsně před branami hradu Kámen.
Na tomto výletě, jsme byli společně s našimi mladými a stalo se to, že o něm právě začala psát i Maruška - http://kamineknaceste.blog.cz Usmívající se, takže můžete mít výlet hned dvojmo!!
Původně gotický hrad byl postaven v polovině 13.století. Vystřídal pěknou řadu majitelů, až byl v roce 1948 tomu poslednímu, Antonínu Fleissikovi, konfiskován. Roku 1953 byl hrad prohlášen Státním kulturním majetkem. Po opravě z havarijního stavu (1974), sloužil jako muzeum jednostopých vozidel a z tohoto období, si ho pamatuji i já.
Dnes už je v hradu k vidění i řada krásně zařízených místností. Začneme, ale jak jinak, hradem zvenku.

Od parkoviště, jsme přicházeli kolem skály plné rostlinek.

A ještě hrad z parčíku.

Rostl tam 200 let starý cypřišek (je uprostřed).

Otec, syn a vnuk.

A ještě pár snímků hradu Kámen.

Po těch schodech do hradu, vyjdeme zítra.

Ach ta vedra ...

25. srpna 2011 v 7:38 | Jarka
Doufám, že už nás tato úmorná vedra nebudou trápit dlouho.
To, co máme tento týden už přestává být sranda. Lituji všechny vás, kteří musíte do práce. Já se válím doma a jsem jak leklá ryba. Už jsem nějak ani nepočítala s tím, že letos ještě nějaké léto přijde. A ono, jo!
Byli jsme u bazénu v neděli, byli jsme tam i včera a že bych pociťovala nějakou úlevu, to ani náhodou. Což kdyby jsme to léto zrušili a měli pořád krásný bílý snížek. To by byla pohádka. No jo, no. Tak mě nebijte. Ale copak je to k životu?
Tak jdem tedy do vody.

Bylo tam krásně

24. srpna 2011 v 7:46 | Jarka
Na Orlíku, bylo fakt krásně.
Přivezla jsem si spoustu snímků, z našich procházek jen okolo "chalupy". Nejraději jsme chodili dolu, k přehradnímu jezeru a kochali se okolím. Ve stráni je spousta chat a chatiček a zvlášt na víkendy, se sem sjíždí hodně lidiček. To pak večer všichni grilují a opékají a nad vodou a lesem, se nese voňavý dým od špekáčků a jiných laskominek.
Vybrala jsem aspoň pár snímků pro ilustraci. Bude to hlavně příroda, do soukromí chatařů, jsem nechtěla moc lézt.

Včera jsem vám ukazovala přístaviště pod zámkem Orlík. Vyhlídkové plavby vedly i pod naším rekreačním střediskem.

Loď, už je skoro pod Podolským mostem.

Nenechte se mýlit, že byla voda modrá jako nebe. Ještě, že jsme neměli taková vedra, protože koupat se nedalo a voda se zhoršovala každým dnem. Zprvu byla zelená jen v pruzích.

Pak už řasa přešla do kompaktní kaše.

Takle to vypadalo, po vhození kamene. Ani krapet čisté vody.

Akvárium a přístaviště

23. srpna 2011 v 7:37 | Jarka
Kdo se vypraví na zámek Orlík, nemusí jen do zámku.
Včera jsem vám ukázala ptačí dravce a dnes se mrkneme do akvária sladkovodních ryb a na skok do přístaviště. Vybrala jsem jen pár fotek, aby nebyl článek moc dlouhý, ale bylo to hodně těžký.
Tak napřed na ty ryby. Akvária jsou v tomto domě, pár kroků od zámku, směrem k přístavišti.

Vše je vlastně ve sklepních prostorách, takže je všude málo světla a fotit s bleskem přes sklo, moc nejde.

Největší atrakce, byla poslední místnost přeměněná na bazén, nad kterým je lávka. V tom bazénu je víc jak 2m dlouhý sumec Pepa, ulovený nedávno, právě na přehradě. I když jsem fotila s bleskem, je špatně vidět. Snad vidíte aspoň jeho světlou hubu, v blízkosti toho kořenu.

A ze tmy do světla. Na jednu z lodí, právě nastupovali lidé a ta za chvíli odplula.

A už mizí v dáli.

Zámek Orlík

22. srpna 2011 v 6:50 | Jarka
Orlická přehrada, dostala svůj název podle zámku Orlík.
Zámek patří Schwarzenbergům. V roce 1948, jim byl na základě 2.pozemkové reformy vyvlastněn a Schwarzenbergové odešli do nuceného exilu do Rakouska. V roce 1992, jim byl zámek v restituci navrácen a v současné době, je ve vlastnictví syna Karla Schwarzenbergra, Jana.
Než jsme přišli k zámku, slyšeli jsme už z dálky skřehotání ptáků. Je tady jejich venkovní expozice. Moje mamka byla rozezlená, nad jejich týráním. Byli uvázáni za nohu na řemínku a mohli jen tupě stát na bidýlku. Mamka dost hlasitě nadávala, tak jsem udělala jen pár snímků a mazala pryč. Tedy pár snímků, mám jich hromadu, že by to vydalo na samostatný článek, ale sem jich dám pár.

Majitelé, předváděli ptáky i v letu. Toto je sova a na druhém snímečku, jsem ji zachytila ve vzduchu.

V samotném zámku už jsme byli několikrát a stejně se v něm nemůže fotit, takže jen pár snímečků zvenku.